shutterstock_314576750

Een interview met Tim Hulle; zaakvoerder van Sylva. 

logo Sylva kleur

Wie is Sylva?

Sylva is de Belgische producent van bos- en haagplantsoen, geteeld op een maatschappelijk verantwoorde wijze voor het groene milieu in Europa. SYLVA beschikt over 100 hectare kwekerij. Er werken naast de 20 vaste werknemers ook 20 tijdelijke werknemers. 80% van de omzet is bestemd voor alle Europese landen en enkele gekozen landen buiten Europa.

 

Al sinds 1750 is de familie Van Hulle actief in de bosboomkwekerijsector. Tim, u maakte uw intrede bij Sylva in 2003, en zo werd de 7de generatie Van Hulle een feit. Hoe hebt u het bedrijf in de afgelopen jaren zien ontwikkelen?

Tot 2010 kende Sylva een sterke en gezonde groei. De markt was open. Verkocht je vandaag niet, dan was het voor morgen bij wijze van spreken. Sindsdien kreeg onze sector en ook Sylva zware klappen.

Wij zijn een puur B2B bedrijf. We leveren aan andere kwekerijen. Zij verkopen op hun beurt vooral aan overheden. Door de crisis wordt daar enorm bespaard, zeker op investeringen in beplantingen en subsidies voor plattelands-en bosontwikkeling. Met als gevolg: een sterke daling in vraag en afname, en een omzet verlies voor Sylva van 20% op een paar jaar tijd. Veel klanten en concurrenten zijn dan ook over de kop gegaan. De markt is kleiner geworden. Met als gevolg een prijzenoorlog.

Hoe heeft Sylva zich tegen de crisis beschermd?

Wij werken heel nauw samen met onze klanten en hebben hierdoor sterke en betrouwbare lange termijn relaties opgebouwd. Vandaag leveren we weliswaar aan lagere prijzen, maar we leveren, en dat is wat telt. Wij behouden het vertrouwen en de orders van de klant.

Ook onze relatie met leveranciers is belangrijk en een aandachtspunt binnen de organisatie. We handelen steeds correct en zijn nog altijd een grote afnemer. Zij appreciëren deze stabiliteit en zijn ook tevreden over de marktkennis die we delen.

Verder, heeft ook onze constante aanwezigheid, zowel in België als Europa gezorgd voor een streepje voor tijdens de crisis. Wij zijn lid van diverse organisaties, zoals VOKA, VLAM, FIT, VKW, EFNA (European forest nursery association en ENA (European Nursery Association). Door deze samenwerkingen hebben we partnerships in verschillende landen uitgewerkt. Op die manier staan we commercieel sterk door een brede waaier aan producten en onderhouden we contacten in alle markten.

Waarom koos u voor een kredietverzekering van Euler Hermes?

De Simplicity polis is voor ons de beste oplossing op de markt. Hij is gemakkelijk te beheren, heeft een lage instapkost en met deze kredietverzekering beschikken we over sterke financiële informatie: de Euler Hermes grades. Wij gebruiken jullie solvabiliteitsindicatie voor prospectie natuurlijk, maar ook voor onze bestaande klanten. De grade wijzigingen worden dagelijks opgevolgd en ook aangevuld in onze database. Zo hebben onze verkopers steeds de juiste en meest recente cijfers.

Dankzij deze informatie en onze kredietverzekering, worden aspecten als betalingstermijnen ook bespreekbaar. We hebben erg open en transparante gesprekken met klanten en leveranciers. Dit bevordert de relatie en het vertrouwen.

De goede samenwerking met Euler Hermes en onze makelaar zijn ook pluspunten. Beide zijn erg klantgericht, communicaties zijn precies en duidelijk. Zeker bij schadegevallen en afrekeningen is dit belangrijk.

Bedankt! Fijn dat te horen. Hoe ziet de toekomst eruit voor Sylva?

Na regen komt zonneschijn. We zijn positief gestemd over de toekomst en verwachten terug een omzetgroei in de komende jaren. Onze oplossing voor de crisis en onze toekomststrategie is DIVERSIFICATIE. En dan bedoel ik diversificatie op alle vlakken: market, productie, klanten, enzovoort.

Ik sprak al over onze verschillende samenwerkingen. Hier gaan we in de toekomst nog sterker op inzetten. In Frankrijk bijvoorbeeld hebben we een partnerschap uitgewerkt met een bedrijf gespecialiseerd in complementaire producten. Samen gaan we de markt beter betreden en kunnen we onze klanten meer oplossingen aanbieden.

Dan misschien nog deze laatste vraag: het voorbije voorjaar was het natste ooit gemeten. Zijn jullie in tegenstelling tot de meerderheid, blij met de regen van de afgelopen maanden? J

Moeilijk te zeggen. De zware regenvallen dit voorjaar hebben voor veel schade gezorgd. Aan de andere kant, is zo de productie gedaald en zijn prijzen gestegen. Laat me besluiten dat we volgend jaar niet enkel uitkijken naar meer zon in onze boeken maar ook in onze bossen.

Bedankt Tim! Wij wensen jullie het allerbeste!

Tim 2016
Tim Hulle; zaakvoerder van Sylva